Bejelentkezés bérlőként Bejelentkezés tulajdonosként Bejelentkezés cégként

Tippek kezdő lakás kiadóknak

26. november 2021 · 5 perc
Amennyiben most kezdünk bele a lakásunk kiadásába, akkor érdemes átolvasni az alábbi tippeket, amiket kezdő lakás kiadóknak gyűjtöttünk össze, annak érdekében, hogy a tapasztalat hiánya ne okozzon problémát az első kiadásnál. Minden egyes lakáskiadás újabb tapasztalatot fog jelenteni és meg fogjuk tapasztalni, hogy minden bérlő más és, hogy sok mindenre érdemes gondolni, amikor kiadjuk az ingatlanunkat. Talán az első legfontosabb tanács, hogy az első kiadásnál ne siessünk kiadni a lakást rögtön minél hamarabb akár az első jelentkezőnek, hogy minél hamarabb bevételünk legyen a bérleti díjból.

Próbáljunk meg minél többet megtudni a jelentkezőről, például azt, hogy miért szeretne albérletet bérelni, milyen hosszú időtartamra tervezi kivenni a lakást, hányan költöznének a lakásba, hoznának e háziállatot illetve, hogy például dohányoznak e. Nyugodtan kérdezzünk rá arra, hogy miből finanszírozza majd a bérleti díjat, hol dolgozik, vagy ha diákokról van szó, akkor ők fizetik majd a bérleti díjat és a költségeket vagy a szüleik. A bérleti díjat érdemes úgy megadni a hirdetésekben, hogy számoljunk azzal, hogy alkudni fognak belőle, tehát 5-10% esetleges engedményt építsünk bele a meghirdetett árba. Az ár meghatározása előtt érdemes összehasonlítani a környékbeli hasonló méretű és adottságú ingatlanok bérleti díját és ezek alapján meghatározni az elvárt bérleti díjat.

A lakás kiadása előtt gondoljunk arra is, hogy a lakás használhatóságáért mi felelünk, tehát, ha a bérlő már a lakásban lakik, akkor nekünk javítási kötelezettségünk van, amennyiben valamilyen probléma felmerül a lakásban. Számoljunk ilyen karbantartói kiadásokkal, legyen megfelelő tartalékunk sürgős javítások esetére. Magyarországon például a legutóbbi szabályozási változások egyike, hogy a bérlő felmondhatja, a bérleti szerződést amennyiben a tulajdonos nem végzi el a rendeltetésszerű használathoz szükséges javításokat vagy felújításokat.

A bérleti szerződést mindenképpen írásban rögzítsük és gondoljunk arra is, hogy havonta szükséges menedzselni az ingatlan kiadását, követni a bérleti díjak fizetését, a közös költség és a rezsi számlák befizetését. Szintén felelősségünk, hogy a bérlőtől kapott óvadékot megfelelően kezeljük, és a kiköltözéskor elszámoljunk a bérlővel, az óvadékkal kapcsolatban illetve a fennmaradó, esetleg még nem számlázott közüzemi díjakkal kapcsolatban. A bérleti szerződéssel kapcsolatban fontoljuk meg azt a lehetőséget, hogy közjegyző előtt közokiratba foglaljuk, hogy abban a legkevésbé szerencsés esetben, ha a bérlő nem fizeti a bérleti díjat, akkor a kiköltöztetés azonnal végrehajtható legyen. Ennek többlet költsége van, ugyanakkor megfelelő biztosíték ezekre az előre nem látható negatív helyzetekre.

További tipp, hogy folyamatosan kövessük a lakás kiadással kapcsolatos esetleges szabályozási és adózási jogszabályok változásait. Konzultáljunk ismerőseinkkel, akik szintén, kiadnak ingatlant vagy a könyvelőnkkel amennyiben van vállalkozásunk, továbbá, hasznos lehet még, akár a közvetítő szolgáltatók értesítőinek a követése vagy szakmai oldalakon beállítani értesítőket esetleges változásokról vagy új cikkekről, ezekről a témákról. Mielőtt kiadjuk az ingatlanunkat, gondoljunk arra is, hogy rendszeres időközönként szükséges lesz majd az ingatlan ellenőrzése több szempont miatt is. Az egyik, hogy lássuk az ingatlan állapotát illetve, hogy ellenőrizzük a rendeltetésszerű használatot.

A gyakorlatban sokszor előfordul, hogy a bérlő vagy a bérlők nem jeleznek valamilyen problémát, meghibásodást, kárt és ezért fontos, hogy személyesen is megnézzük az ingatlant rendszeresen, hogy ne a bérleti időszak végén derüljenek ezek ki, illetve, hogy megelőzzünk további állagromlást egy nem időben elvégzett javítás miatt. A rendeltetésszerű használat ellenőrzése azért fontos, hogy meggyőződjünk arról, hogy valóban az lakik a lakásban, aki kivette, hogy valóban annyian laknak benne ahány főben megállapodtunk vagy, hogy például lakás célra kiadott ingatlant nem üzleti célra használnak. Hasonlóan, fontos, hogy ha például abban állapodtunk meg, hogy nem lehet háziállat a lakásban, akkor meggyőződjünk erről időközönként illetve, ha például a bérlő dohányzik, de mi nem dohányzó lakásként adtuk ki az ingatlant, akkor ezt is tudjuk ellenőrizni személyesen.

A személyes lakás ellenőrzést előre érdemes egyeztetni a bérlővel. Készüljünk fel esetleges problémákra és panaszokra, illetve legfőképpen arra, hogy előfordulhat, hogy ilyen helyzeteket kell majd megoldanunk a bérlővel. Fontos, hogy ezeket a helyzeteket professzionálisan kezeljük és a lehető leghamarabb keressünk közösen megoldást a problémákra a bérlővel együtt. Ezzel egyrészt jelezzük a számára, hogy a visszajelzése fontos a számunkra és, hogy fontos számunkra a probléma minél előbbi megoldása.

Ez abból a szempontból is hasznos lehet, hogy amikor a bérlő kiköltözik és például visszajelző értékelést fog adni rólunk a hirdető oldalon vagy a szolgáltató oldalán, akkor arról is jó tapasztalatot tudjon megosztani a nyilvánosság és a jövőbeni lehetséges bérlők előtt, hogy hogyan kezeltük a problémás kérdéseket. Ezek az értékelések fontosak lesznek ahhoz, hogy mekkora eséllyel találunk majd következő bérlőt például az adott hirdetési vagy közvetítői oldalon keresztül. Minél több pozitív értékelésünk lesz, annál nagyobb eséllyel fogunk hamar új bérlőt találni.

A negatív értékeléseknek és visszajelzéseknek is örüljünk, hiszen ezek által fogjuk tudni fejleszteni a szolgáltatásunkat, a lakás kiadását, a jövőbeni bérlők elégedettségét. Minden újabb tapasztalat, akár pozitív, akár negatív, segíteni fog nekünk a lakás jövőbeni kiadásában és a bérlőkkel való jó kapcsolat kialakításában. Ezzel kapcsolatban szintén hasznos figyelembe venni, hogy a társasház többi lakójának és bérlőjének is lehetőleg jó tapasztalata legyen a bérlőkkel kapcsolatban és ez által velünk és a lakásunk kiadásával kapcsolatban is.

Csatlakozzon több száz elégedett tulajdonoshoz! Minden online történik a Flatio-n, így több ideje lesz és kevesebb gondja.

Ossza meg ezt a cikket:
Javasoljuk
Miért érdemes középtávra kiadni ingatlant?
Milyen lakást válasszunk kollégium helyett Budapesten?
Milyen lakást vásároljunk albérletkiadás céljára Budapesten?